God oordeelt nooit zonder te waarschuwen

24 juni 2023

Als we naar de wereld om ons heen kijken zie je chaos of je ziet iets anders. Ik zie dat God de mensen – eerst christenen – waarschuwt dat Zijn oordeel in de eindtijd, in de grote verdrukking, er met grote snelheid aankomt. God oordeelt namelijk nooit zonder ons vooraf te waarschuwen.

De Bijbel laat ons zien dat dit de manier is waarop God werkt: waarschuwen en dan oordelen. Ik geef je een paar voorbeelden:

  • God zond Noach om de ark te bouwen en hiermee te waarschuwen dat Zijn oordeel eraan kwam.
  • Hij stuurde engelen om Sodom en Gomorra te waarschuwen dat het oordeel eraan kwam.
  • Hij zond meerdere profeten naar Israël om hen te waarschuwen dat ze in ballingschap gevoerd zouden worden als…
  • En Hij waarschuwt christenen (kerk/gemeente) in de bijbel op welke tekenen ze moeten letten om het oordeel van de eindtijd te zien aankomen.

Maar hoe komt iedereen te weten dat God ons aan het waarschuwen is voor het oordeel van de eindtijd. Zijn oordelen die gaan plaatsvinden in de grote verdrukking vlak voordat Jezus koning wordt in Jeruzalem.

Ik ben heel praktisch: als jij dit nu leest, dan ben je nu op de hoogte en je kunt je verder verdiepen hierover op deze website www.eindtijd.nl. Je kunt voor jezelf keuzes maken om een relatie aan te gaan met God en tijd investeren in deze relatie voor diepgang en intimiteit. Het werkt  net als bij menselijke relaties. Interesse, tijd en toewijding is de basis voor een gezonde relatie. Dit kan doorgroeien naar intimiteit.

Gelijktijdig geeft je dit ook verantwoordelijkheid. Jij weet nu iets, wat veel anderen in jouw sociale omgeving niet weten. Hoe komen ze te weten dat God aan het waarschuwen is? Jij kunt hierin de sleutel zijn. Jij kunt je inzichten en ervaringen delen. Hoe werkt het als je net terug bent van vakantie? Je wilt graag je ervaringen delen; je vertelt er enthousiast over en laat foto’s en filmpjes zien. En als ze interesse hebben – meestal dankzij jouw enthousiasme – stuur je ze wellicht ook een paar links waar ze meer informatie kunnen vinden.

Benieuwd of je dit al weet: Veel christenen beseffen niet of nauwelijks dat Gods oordeel niet begint bij de mensen van deze wereld, maar bij de mensen die God kennen.  Petrus vertelde de christenen uit zijn tijd: Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te gehoorzamen? (1 Petrus 4:17 – NBV).

Je kunt de nadruk op de eerste zin leggen en in de spiegel kijken. Je kunt ook de nadruk op het tweede deel leggen, het erg vinden, over praten en er vervolgens niets mee doen. Of je doet beide: kijkt in de spiegel, verdiept je in Gods waarschuwingen en komt in actie uit liefde voor de mensen om je heen. Niet over anderen praten maar met anderen praten.

En hier al eens over nagedacht? God oordeelt christenen niet alleen als eerste maar ook naar de hoeveelheid ‘openbaring’ die ze hebben ontvangen. Jezus zei tegen Zijn tijdgenoten – de Joden –  dat hun oordeel nog zwaarder zou uitvallen dan over Sodom en Gomorra, omdat zij een veel grotere openbaring hadden ontvangen van de waarheid. Dit kun je lezen in Mattheüs 11:2-24.

Dit geldt voor het grootste deel van de huidige Westerse wereld. Weinig andere samenlevingen hebben zoveel toegang gehad tot het Woord van God, als de Verenigde Staten en Europa. Door cultuur en traditie, door kerken en door evangelisten, door het gedrukte woord (de Bijbel), door radio, televisie en internet.  De hedendaagse Westerse wereld is al eeuwen in veel opzichten rijker gezegend met kennis van Gods waarheid dan alle andere werelddelen.

Ik kan me voorstellen dat je dit een pittige boodschap vind. Dat het oordeel over christenen zwaarder zal zijn. En dat past niet in onze huidige manier van denken en ook hoe er gesproken wordt in kerken. Als je maar van Jezus houdt, maakt de rest niet uit. En vooral jezelf niet in een moeilijke positie maneuvreren omdat je ook dit onderdeel van Gods Woord doorvertelt. Ook al loopt die ander een eeuwig risico als wij ons stil houden.

Mag ik je uitdagen om ondanks je ‘angst’ over deze drempel te stappen? Anderen vertellen van Gods liefde en dat Hij iedereen wil waarschuwen dat Gods oordelen van de eindtijd – in de grote verdrukking – eraan komen? Laat je leiden door liefde, zachtmoedigheid en geduld. Maar laat je niet weerhouden door angst.

De wereld hoort het misschien niet graag, maar een deel van de evangelieboodschap die wij aan de wereld moeten brengen, is dat het oordeel eraan komt. En dat bekering de enige weg is om dit te ontlopen. Maar hoe kunnen zij actie ondernemen aan Gods oproep om zich te bekeren, als wij Zijn waarschuwing niet met hen delen?

Vertel iemand vandaag over Jezus. Hij is de enige weg naar God om te ontsnappen aan de dingen die over de hele wereld komen.

5 praktische tips hoe je dit gelijk kunt aanpakken.

  • Stuur deze blog door, geef aan wat het met jou doet en dat je benieuwd bent wat die ander er van vind.
  • Maak gebruik van andere informatie op deze site om door te sturen. Nooit zonder toelichting waarom je dat doet. En vraag altijd hoe die ander hierover denkt.
  • Biedt aan om samen één of meerdere video’s te gaan kijken en hierover door te praten.
  • Neem een ander mee naar een kerk of event die past bij deze persoon en waar ze over God kunnen horen en waar ze God kunnen ervaren.
  • Nodig je vrienden uit en wij (Franck / Jan) komen graag langs om op een interactieve avond Gods plannen voor de eindtijd uit te leggen.

Blijf up to date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste updates: vertaalde nieuwsbrieven van Amir Tsarfati, nieuwe video’s, blogs en colums.